» Ekofasta

Kierrätyshulluudesta syntyi oma vaatemallisto

Pyry Hämäläinen

Näyttävät kengät ja yläosa ovat Pyry Hämäläiselle pukeutumisen tärkeimmät osat. Paitojen pitää olla pitkähihaisia, ja kaikkien vaatteiden löysiä. Hämäläinen tietää, että tyköistuvuus ei ole hänen juttunsa.

Pyry Hämäläinen, nyt 16, alkoi kiinnittää huomiota vaatteisiin vajaat kaksi vuotta sitten. Pari kaveria oli kiinnostunut pukeutumisesta, ja he saivat kiinnostuksen tarttumaan. Samoihin aikoihin Hämäläinen alkoi kuunnella hiphopia.

– Sitä ennen pukeuduin normaalisti – tai mikä nyt on normaalia. En pahemmin panostanut vaatteisiin. Kirppareilla olin kuitenkin kierrellyt jo pitkään.

Loppukesästä 2019 nuori mies tarttui ompelukoneeseen. Ensin kotona olleeseen vanhaan, ja sittemmin tädiltään lainattuun parempaan koneeseen. Nyt hän ompelee joka viikko. Kierrätettyjen materiaalien sekä vaatteiden käyttö on Hämäläiselle ympäristösyistä tärkeää – uutena ostamista hän väistelee kaikin tavoin.

Isoin ongelma Hämäläiselle on, että vaikka ideoita riittää, aina ei ole materiaalia.

– Käytän printtejä ja kankaita. T-paitoja ja pitkähihaisia, joista leikkelen printtejä ja suunnittelen niistä uuden kokonaisuuden. Kerään materiaalit kirpputoreilta tai ostan muilta käytettynä. En pahemmin suunnittele etukäteen, freestailaan koneen ääressä, Hämäläinen kertoo.

Vaikka hiphopilla ja katutyyliin liittyvällä Hypebeast-kulttuurilla on ollut vaikutuksensa, Hämäläinen ei halua kopioida kenenkään toisen tyyliä. Joukosta erottuminen on tärkeää. Liikkuessaan kaupungilla Hämäläinen katselee ympärilleen ja huomioi yksityiskohtia muiden pukeutumisessa.

Tärkeintä luomisprosessissa on, että lopputulos miellyttää tekijän omaa silmää. Ja on se miellyttänyt muitakin – Pyry Hämäläinen on myynyt tuunaamiaan vaatteita jo hyvän määrän. Pitkähihaisista paidoista hän on saanut 40-80 euroa, takeista ja housuista yli satasen. Hinnoitteluun vaikuttaa eniten se, minkä merkkinen vaate on tuunauksen pohjalla, mitä muut materiaalit maksoivat, ja sitten vielä työtuntien hinta päälle.

Oma lukunsa on Hämäläisen ja hänen kahden kaverinsa vaatemallisto. Kierrätyksen (recycle) ja kahjon (psycho) yhdistelmästä syntyi Recychos, suomeksi kierrätyshullut. Ensimmäinen kahdeksan vaatteen valikoima myytiin syksyllä, seuraava julkaistaan helmikuun lopussa. Silloin myyntiin on tulossa jo yli 20 vaatteen erä. Kavereiden työ on enemmän markkinoinnin puolella, luova työ pääosin Hämäläisen harteilla.

– En pyri luomaan mitään brändiä. Olen vain tyyppi, joka tekee vaatteita, Hämäläinen toteaa vaatimattomasti.

Peruskoulun jälkeen Hämäläinen aikoo hakeutua vaatetusalan opintoihin.

– Vieläkään en ymmärrä ompelukoneen päälle, mutta opettelen pikkuhiljaa. Opin erilaisia tyylejä. Pyrin luomaan tällä elannon itselleni.

Vanhemmat ovat tyytyväisiä, että poika on löytänyt oman juttunsa. Joskus he ovat Hämäläisen mukaan olleet kuitenkin pöyristyneitä, kun poika on ostanut käytettyjä vaatteita kalliilla hinnalla. Käytettyjen merkkivaatteiden kauppa mukavalla voitolla on hänelle kuitenkin tapa rahoittaa ompeluharrastus.  Vanhempien kukkarolla ei vaatteiden takia tarvitse käydä.

Kavereilta saatu palaute on niin ikään myönteistä.

– Ne sanovat, että hyvä kun saan tehdä sitä mistä tykkään. Ne uskovat minuun.

Teksti ja kuva: Marjo Rönnkvist / Sana tai pari Oy